Press Reviews

Florian Niţu, avocat: Avem nevoie de revirimentul comerţului stradal

Ziarul Financiar | 9 Ianuarie 2017

Revirimentul comerţului stradal, dezvoltarea segmentului de magazine de proximitate şi pariul pe online sunt printre cele mai importante direcţii de dezvoltare viitoare pentru retailul local, crede avocatul Florian Niţu, managing partner în cadrul Popovici Niţu Stoica & Asociaţii. El vorbeşte însă şi despre noi fuziuni şi achiziţii pe o piaţă care a atras în ultimii ani tot mai mult atenţia investitorilor străini.

PNSA

Comerţul românesc îşi va continua dezvoltarea în mai multe direcţii, crede avocatul Florian Niţu, managing partner în cadrul Popovici Niţu Stoica & Asociaţii. El vorbeşte despre reviri­mentul comer­ţului stra­dal, despre dezvol­tarea comerţului de proximitate, dar şi despre o serie de fuziuni şi achiziţii.

„Este loc pentru revirimentul comerţului stradal - conceptul de high street retail -, proces care nu se va putea relansa fără intervenţia marilor lanţuri de retail stradal. Acestea îşi fac deja simţită prezenţa, dar suntem încă la în­ceput. Un alt segment cu potenţial uriaş de dezvoltare îl reprezintă online-ul, iar infrastructura IT românească este nouă şi oferă condiţii propice“, adaugă el.

Retailul românesc a atras în ultimii ani tot mai mult atenţia investitorilor străini, fie ei strategici, fie financiari, iar piaţa va urma să treacă în continuare printr-o serie de schimbări, crede avocatul. În prezent, cel mai important eveniment din comerţul local este vânzarea Profi de către fondul de investiţii Mid Europa Partners. Vânzătorul, un alt fond de investiţii, Enterprise Investors, va încasa peste 533 mil. euro, vânzarea Profi devenind cea mai importantă tranzacţie din retailul românesc.

„Retailul românesc prezintă mult potenţial încă. În primul rând, piaţa încă nu a absorbit întreaga nevoie a consuma­to­rului, deci există încă spa­ţiu neocupat. Drept dovadă stau multiplele shop­ping malluri (şi par­curi de retail, n.red.) deschise anual în Bucureşti şi marile oraşe şi co­a­bitarea aces­to­ra cu cu cele pre-existente“, adaugă avo­­catul. Anual se des­chid în România pes­te 200 de ma­ga­zi­­ne doar ali­men­tare, res­pec­tiv hi­per­­mar­keturi şi super­­mar­keturi. Acestora li se adau­gă şi maga­zine de modă sau servicii.

Un alt exemplu privind potenţialul de dezvoltare al pieţei este dezvoltarea seg­men­tului de proximitate moder­nă, pe care activează printre altele şi reţeaua Mega Image, spune Florian Niţu. El asea­mă­nă acest for­mat cu cel al 7-Eleven, un retailer cu zeci de mii de ma­ga­zi­ne de proximitate în aproape 20 de ţări.

În retail mai mult ca în orice sector, se aplică deviza potrivit căreia dacă nu creşti, falimentezi. Se spune că şi în acest sector status quo-ul este un semn rău. Aşadar, extinderea prin orice mijloace este calea, însă nu neapărat la nivel na?ional, ci în funcţie de tipul de scalabilitate a afacerii, spune Florian Niţu. „Iar scalabilitatea ţine întot­deauna de profilul clientului, cumpărătorului. Într-adevăr orice retailer de succes, trebuie să se facă acessibil cumpărătorului său standard oriunde ar fi acesta.“

Deşi este un domeniul cu potenţial de creştere şi care prezintă interes atât pentru jucătorii deja existenţi dar şi pentru alţii noi, investiţiile în retail sunt sofisticate, crede Florian Niţu. Operarea este cheia afacerii, cunoscătorii adevarăţi aici sunt investitorii strategici şi cei insitituţionali specializaţi în retail. Mai mult, nici evaluarea companiilor nu se face în mod tradiţional, strict prin multiplu de EBITDA, ci procentual din cifra de afaceri, potrivit datelor din piaţă. În cazul retailerilor importanţi ponderea este de 50-55% din cifra de afaceri, spun sursele ZF.

„Retailul este într-adevăr diferit. Câteva chestiuni structurale legate de construcţia şi operarea afacerii au pondere enormă în selectarea metodei de operare. Acestea sunt, pe scurt, procesele legate de gestiunea live a stocurilor, lanţurile de distribuţie, situaţia personalului şi bunul echilibru între procesele de interfaţă staff-client şi self-chek-ul, raportul dintre retailul tradiţional şi cel online.“ Un alt factor este asset and facility management (managementul activelor), deţinerea de proprietăţii nu este considerată core-business, ceea ce interesează este siguranţa contractelor de folosire a spaţiilor şi punctelor de vânzare. Şi, evident, un alt factor sunt cheltuielile de capital, respectiv politica de investiţii. Pentru fiecare din aceste criterii există standarde de adecvare care se întroduc în coşul de evaluare. „În general, în evaluare, se merge fie pe metoda veniturilor nete din operare, de obicei multiplicate pe bază de proiecţii multianuale sau ajustate cu DCC (discounted cash flow)“, adaugă avocatul.

Sursă: Ziarul Financiar
Autor: Cristina Rosca

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 09.01.2017

 

Valid XHTML 1.0 Transitional