Press Reviews

Florian Nițu, avocat: Avem nevoie de revirimentul comerțului stradal

Ziarul Financiar | 9 Ianuarie 2017

Revirimentul comerțului stradal, dezvoltarea segmentului de magazine de proximitate şi pariul pe online sunt printre cele mai importante direcții de dezvoltare viitoare pentru retailul local, crede avocatul Florian Nițu, managing partner în cadrul Popovici Nițu Stoica & Asociații. El vorbeşte însă şi despre noi fuziuni şi achiziții pe o piață care a atras în ultimii ani tot mai mult atenția investitorilor străini.

PNSA

Comerțul românesc îşi va continua dezvoltarea în mai multe direcții, crede avocatul Florian Nițu, managing partner în cadrul Popovici Nițu Stoica & Asociații. El vorbeşte despre reviri­mentul comer­țului stra­dal, despre dezvol­tarea comerțului de proximitate, dar şi despre o serie de fuziuni şi achiziții.

„Este loc pentru revirimentul comerțului stradal - conceptul de high street retail -, proces care nu se va putea relansa fără intervenția marilor lanțuri de retail stradal. Acestea îşi fac deja simțită prezența, dar suntem încă la în­ceput. Un alt segment cu potențial uriaş de dezvoltare îl reprezintă online-ul, iar infrastructura IT românească este nouă şi oferă condiții propice“, adaugă el.

Retailul românesc a atras în ultimii ani tot mai mult atenția investitorilor străini, fie ei strategici, fie financiari, iar piața va urma să treacă în continuare printr-o serie de schimbări, crede avocatul. În prezent, cel mai important eveniment din comerțul local este vânzarea Profi de către fondul de investiții Mid Europa Partners. Vânzătorul, un alt fond de investiții, Enterprise Investors, va încasa peste 533 mil. euro, vânzarea Profi devenind cea mai importantă tranzacție din retailul românesc.

„Retailul românesc prezintă mult potențial încă. În primul rând, piața încă nu a absorbit întreaga nevoie a consuma­to­rului, deci există încă spa­țiu neocupat. Drept dovadă stau multiplele shop­ping malluri (şi par­curi de retail, n.red.) deschise anual în Bucureşti şi marile oraşe şi co­a­bitarea aces­to­ra cu cu cele pre-existente“, adaugă avo­­catul. Anual se des­chid în România pes­te 200 de ma­ga­zi­­ne doar ali­men­tare, res­pec­tiv hi­per­­mar­keturi şi super­­mar­keturi. Acestora li se adau­gă şi maga­zine de modă sau servicii.

Un alt exemplu privind potențialul de dezvoltare al pieței este dezvoltarea seg­men­tului de proximitate moder­nă, pe care activează printre altele şi rețeaua Mega Image, spune Florian Nițu. El asea­mă­nă acest for­mat cu cel al 7-Eleven, un retailer cu zeci de mii de ma­ga­zi­ne de proximitate în aproape 20 de țări.

În retail mai mult ca în orice sector, se aplică deviza potrivit căreia dacă nu creşti, falimentezi. Se spune că şi în acest sector status quo-ul este un semn rău. Aşadar, extinderea prin orice mijloace este calea, însă nu neapărat la nivel na?ional, ci în funcție de tipul de scalabilitate a afacerii, spune Florian Nițu. „Iar scalabilitatea ține întot­deauna de profilul clientului, cumpărătorului. Într-adevăr orice retailer de succes, trebuie să se facă acessibil cumpărătorului său standard oriunde ar fi acesta.“

Deşi este un domeniul cu potențial de creştere şi care prezintă interes atât pentru jucătorii deja existenți dar şi pentru alții noi, investițiile în retail sunt sofisticate, crede Florian Nițu. Operarea este cheia afacerii, cunoscătorii adevarăți aici sunt investitorii strategici şi cei insitituționali specializați în retail. Mai mult, nici evaluarea companiilor nu se face în mod tradițional, strict prin multiplu de EBITDA, ci procentual din cifra de afaceri, potrivit datelor din piață. În cazul retailerilor importanți ponderea este de 50-55% din cifra de afaceri, spun sursele ZF.

„Retailul este într-adevăr diferit. Câteva chestiuni structurale legate de construcția şi operarea afacerii au pondere enormă în selectarea metodei de operare. Acestea sunt, pe scurt, procesele legate de gestiunea live a stocurilor, lanțurile de distribuție, situația personalului şi bunul echilibru între procesele de interfață staff-client şi self-chek-ul, raportul dintre retailul tradițional şi cel online.“ Un alt factor este asset and facility management (managementul activelor), deținerea de proprietății nu este considerată core-business, ceea ce interesează este siguranța contractelor de folosire a spațiilor şi punctelor de vânzare. Şi, evident, un alt factor sunt cheltuielile de capital, respectiv politica de investiții. Pentru fiecare din aceste criterii există standarde de adecvare care se întroduc în coşul de evaluare. „În general, în evaluare, se merge fie pe metoda veniturilor nete din operare, de obicei multiplicate pe bază de proiecții multianuale sau ajustate cu DCC (discounted cash flow)“, adaugă avocatul.

Sursă: Ziarul Financiar
Autor: Cristina Rosca

Articol publicat în ediția tipărită a Ziarului Financiar din data de 09.01.2017

 

 

Valid XHTML 1.0 Transitional